tisdag, november 18, 2008

SVTs uppfattning om världen.

"Hej SVT!

Jag satt just och tittade på ett avsnitt av "Svenska Dialektmysterier" på YouTube. Det var ett mycket intressant avsnitt där Fredrik Lindström förklarade varför skåningarna har fått en så särpräglad dialekt. Jag måste dock inlägga veto mot att ni antyder att Tyskland har bytt plats med Polen (alternativt ersatt Polen fullständigt). Tyskland är belagt mellan Danmark, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Polen ligger öster om Tyskland, således där ert program placerade Tyskland. Titta på kartan 4 min och 9 sekunder in i det bifogade klippet (http://www.youtube.com/watch?v=3MxkEgpnI88&feature=related). År 1938 undertecknades Molotov-Ribbentroppakten, där Tyskland och Sovjetunionen kom överens om att dela upp Polen. Den 1 september 1939 förklarade Tyskland krig mot Polen och ockuperade så småningom landet. Polen blev dock ett eget land i slutet av Andra Världskriget och är idag en demokratisk stat och medlem av EU. Att det befinner sig på detta vis vet jag bland annat delvis eftersom jag har studerat historia och delvis eftersom jag själv bor i delstaten Mecklemburg-Vorpommern norra Tyskland. Således inte i Polen.

Mvh, Martin Ekdahl, Rostock (Tyskland)."

Etiketter: